Viswater

Strang in Bemmel

Strang in Bemmel:

Het viswater
De Strang is het langste binnenwater van de vereniging en loopt aan de zuid-zijde over in de Doornickse Kolk. Er mag overal rond dit viswater worden gevist en vissen vanaf een boot zonder benzinemotor is toegestaan. Ook worden er in De Strang diverse viswedstrijden georganiseerd.
Eigenschappen
Voor bijna alle vissers is er wel wat te vinden op dit water. De dieptes op de Strang lopen af vanaf ca 80 cm tot een 2.5 meter. De bodemstructuur bedraagt hoofdzakelijk modder, echter er zijn wel wat zandplateaus te vinden. Er bevinden zich op diverse plaatsen velden met pompenbladen ook komen er op enkele plaatsen wat rietkragen voor. De lengte van De Strang bedraagt ongeveer 1,36 km en een maximale breedte van ca. 100 meter.
Ligging
De Strang ligt aan de Waaldijk in de polder van Bemmel. Het water ligt gelijk onderaan aan de dijk. Het is niet toegestaan voertuigen mee het weiland in te nemen.

Waal in Bemmel

Waal in Bemmel:

Het viswater
Wij als hengelsportvereniging hebben een bepaald gedeelte van De Waal kunnen pachten. Er mag worden gevist vanaf 06.00 uur in de ochtend tot 23.00 uur in de avond. Hier heb je 12 kribben waar vandaan je mooi kan vissen. Op het gedeelte van HSV de Karper worden regelmatig viswedstrijden gehouden, zo worden er hier o.a. de koningswedstrijden voor de senioren gevist.
Eigenschappen
De Waal is de grootste en snelst stromende rivier van Nederland en heeft een lengte van maar liefst 82 kilometer. Ook is de Waal de meest waterrijke rivier en het drukst bevaren water in Nederland. Hiernaast kun je op het kaartje precies zien in welk gedeelte van de Waal je met een vergunning van HSV de Karper mag vissen.
Ligging
Het gedeelte van de Waal is bereikbaar via de defensiedijk, echter moet men meestal nog een flink eindje lopen door een gebied van Staatsbosbeheer. Het is niet toegestaan voertuigen mee het weiland in te nemen.

De Ward in Bemmel

De Ward in Bemmel:

Het viswater
De Ward is nog niet zo heel lang als viswater bij de hengelsportvereniging. HSV de Karper is dan ook erg blij dat we de visrechten voor dit water hebben kunnen krijgen. De Ward is het voormalige buitenzwembad van Bemmel en wordt tevens gebruikt als een recreatiegebied waar veel mensen graag wandelen. Dit gebied is onlangs door de gemeente helemaal op nieuw ingericht. De Ward is ooit ontstaan als vijver na het afgraven van klei voor de aanleggen van een nieuwe dijk.
Eigenschappen
Dit viswater heeft zoals al vermeld vroeger dienst gedaan als zwembad daardoor heeft het aan één zijde een strandje dat langzaam afloopt. Er staan ook nog palen in het water van de vroegere duikplank. De diepte varieert van 80cm tot ongeveer 6,5 meter. De lengte van dit water bedraagt in de lengte ongeveer 150 meter in de breedte is dit ongeveer 80 meter. Voor bijna alle vissers is er wel wat te vinden op dit water. De bodemstructuur bestaat hoofdzakelijk uit zand.
Ligging

De Ward is gelegen aan de Wardstraat te Bemmel. Dit water ligt tegen een woonwijk aan, dit betekent dat geluidsoverlast tot een minimum moet worden beperkt! Het is niet toegestaan voertuigen mee het weiland in te nemen en nachtvissen is daar verboden

Doornickse_kolk

Doornickse_kolk:

Het viswater
De Doornickse Kolk is verbonden met De Strang. Dit water is voor het grootste gedeelte een natuurreservaat, daarom gelden er veel speciale beperkingen op dit viswater. Zo staat de Doornickse Kolk ook in verbinding met enkele kleine kolkjes, die overigens weer niet bevist mogen worden. Het water heeft ook nog een hele mooie inham.
Eigenschappen
De diepte van de Doornickse Kolk varieert tussen de 50cm en ca 8 meter. Verder biedt dit viswater mogelijkheden om vanuit een boot te vissen, je moet dan wel minimaal 15 meter vanuit de oeverbegroeiing blijven. Er mag vanaf slechts vanaf een paar oevers worden gevist, dit kun je binnenkort terug zien op het kaartje hiernaast.
Ligging
Net als De Strang, waar de Doornickse Kolk mee verbonden is, ligt dit viswater dus ook aan de Waaldijk in Bemmel. Het water is wel wat moeilijker te bereiken. Het is niet toegestaan voertuigen mee het weiland in te nemen.
Vindt je route met de routeplanner van de ANWB.nl

Gat van Dos

Gat van Dos:

Het viswater
De Kolk van Dos is één van de grootste wateren van HSV de Karper. Voorheen is er zand gewonnen in dit viswater, waardoor er veel diepte verschillen zijn. Het staat dan ook bekend als een moeilijk bevisbaar water. De Kolk van Dos wordt ook wel Het Gat van Dos genoemd, je mag er vanaf elke oever gaan vissen. Om de Kolk van Dos heen loopt een pad die ook wordt gebruikt door wandelaars en je kunt er ook zwemmers tegenkomen. Het zwemmers deel is op het kaartje hiernaast aangegeven. Je mag wel vanaf deze kant gaan vissen, maar hou rekening met elkaar! De Kolk van Dos is ingebracht bij de Betuwe Combinatie.
Eigenschappen
Naar schatting is dit water ca 15 hectare groot. De diepte van het water verloopt van 50 cm op 1 meter vanaf de oever tot een maximale diepte van ca. 29,5 meter. Op dit water zijn grote verschillen van diepte aanwezig, dit komt door de vroegere zandzuigers. Vanuit sommige oevers bedraagt de diepte op zón 10 meter uit de kant al ruim 12 meter. Het verloop van de bodem maakt daarom van de Kolk van Dos een moeilijk viswater.
Ligging
Het gat van Dos is gelegen aan de Waaldijk in Bemmel. Het is niet toegestaan voertuigen mee het weiland in te nemen.

Grote kolk

Grote kolk:

De Grote Kolk is zoals de naam al zegt de grootste van de drie kolken, ook deze kolk is ontstaan door een dijkdoorbraak rond het jaar 1784. Aan de Grote kolk bevinden zich twee vissteigers waar vandaan gelijk op een mooie diepte gevist kan worden. Je mag hier vanuit een boot vissen en ook hier is nachtvissen het hele jaar toegestaan.Er mag gevist met maximaal 2 hengels. Door de verbinding met de Groene Kolk kun je ook hier goed op snoek, snoekbaars,en karper vissen. In de kolken van Haalderen worden vijf karperwedstrijden per jaar gevist. De Grote Kolk is ingebracht bij de Stichting Betuwe Combinatie. Eigenschappen De Grote Kolk heeft een lengte van ca. 250 meter en de grootste breedte bedraagt ca. 300 meter. De diepte van het water verloopt van 50 cm op 1 meter vanaf de oever, tot een maximale diepte van ca. 9 meter. In de diepte van dit viswater zit veel verschil, dit komt voornamelijk door de dijkverzwaring. De Grote kolk heeft echt van alles: rietkragen, overhangende takken en struiken, mosselbanken, kreeftjes, en zoals al gemeld veel verschillenden dieptes. Vanaf bijna elke oever mag er gevist worden. Ligging Ook de Grote Kolk is gelegen tussen de van der Mondeweg en de Waaldijk. Deze vijver is goed bereikbaar per auto en fiets. Tijdens het vissen in de Grote Kolk kun je je auto parkeren op de grote parkeerplaats waar ook een cafetaria gevestigd. Hier kun je, als deze geopend is, iets te eten en te drinken kopen. Het is niet toegestaan voertuigen mee het weiland in te nemen. Vindt je route met de routeplanner van de ANWB.nl Je kunt hier het rapport inzien van het visserijkundig onderzoek klik op v.k.o hieronder

Groene kolk

Groene kolk:

De kolken in Haalderen zijn ontstaan door een dijkdoorbraak rond het jaar 1784.
De Groene Kolk is zeer geschikt voor recreatievissers, je kunt er op snoek, snoekbaars,en karper vissen. Ook worden er in dit viswater regelmatig karperwedstrijden gehouden. De Groene Kolk is ingebracht bij de Betuwe Combinatie.
Eigenschappen:
• De lengte van dit viswater bedraagt ca. 200 meter en de grootste breedte bedraagt ook ca. 200 meter.
• De diepte van het water verloopt van 50 cm op 1 meter van de oever tot een maximale diepte van ca. 6,5 meter. De diepte verloopt van de ene zijde mooi vloeiend af, terwijl vanaf de andere kant deze gelijk op een redelijke diepte begint.
• Ligging De Groene Kolk is gelegen aan de Groenestraat in Haalderen, tussen de van der Mondeweg en de Waaldijk..
• Langs de Groenestraat kun je gemakkelijk je auto kwijt, ook per fiets is het viswater goed bereikbaar.
• Het viswater De Groene Kolk in Haalderen staat in verbinding met de Grote kolk, de vissen kunnen zich hierdoor gemakkelijk verplaatsen. Ook deze kolk is veelzijdig en heeft een schiereiland die meestal net onderwater staat.

Enkele regels:
• Het is niet toegestaan voertuigen mee het weiland in te nemen. Je mag wel met een barrow of karretje de spullen naar je stek vervoeren.
• Tijdens het vissen in dit viswater, dien je wel rekening te houden met overhangende struiken, pompenblad en wiervelden.
• Er mag vanuit de boot worden gevist en tevens is nachtvissen op dit water het hele jaar toegestaan.
• Maximaal aantal hengels per visser is 2.
• Je dient lid te zijn van HSV de karper om de gehele dag te vissen.
Als je lid bent van een club die aangesloten is bij de Betuwe combinatie zijn de vistijden van 06:00 tot 22:30.

Hieronder kan je het visserijonderzoek bekijken(V.K.O):