Schoonmaak Het Groene Hart

Verslag van de grote schoonmaak
Grote schoonmaak van de vijver Het Groene Hart te Bemmel.
De gemeente Bemmel heeft eind van het jaar 2012 de vijver schoongemaakt, dat wil zeggen dat het slib op de bodem is verwijderd en dat de zijkanten opgeknapt zullen worden. Hiervoor vroegen ze assistentie van de visclub of dat wij de vissen zoveel mogelijk wilde verwijderen en overplaatsen naar de gracht rond om de Kinkelenburg.
Na enig overleg (de vijver voor een groot gedeelte leeg pompen, zodat wij er met onze waadpakken in konden, een bootje werd beschikbaar gesteld door de gemeente en er werd vervoer geregeld voor het overzetten van de grotere vis naar de Ward, het oude zwembad te Bemmel) werd er besloten om hier assistentie aan te verlenen wat ook ten goede komt voor het vissen aan het Groene Hart.
Zaterdag 1 December was het zover, het bestuur had wat telefoontjes gepleegd en er kwamen een aantal zeer gemotiveerde leden, die al de hele nacht wakker hadden gelegen van wat de vangsten vandaag zouden worden. De sloot naar de bibliotheek werd afgezet door middel van een net en er werd een fuik gezet (met goed vinden van de boa)tussen de wal en het klokkenspel in de vijver, zodat daar geen vis langs kon zwemmen. Daarna begon het uitleggen van de zege en werd er de eerste keer getrokken. Dit resulteerde eerst in een fiets en een stoel en diverse parasolvoeten daarna kwam pas de vis waar we het meest na uit keken.
De tweede keer trekken ging dan ook een stuk makkelijker. Toen alle rommel uit de vijver was, werden er wederom zeer mooie vissen naar boven gehaald en in totaal hebben we vijf of zes keer de zege door de vijver getrokken wat resulteerde dat we 55 karpers boven de 45 cm naar de Ward hebben overgezet en 15 karpers boven de 45 cm en gemiddeld 100 kg div andere soorten vis naar de Kinkelenburg overgezet hebben.
Tussen de werkzaamheden door werden we door de gemeente nog voorzien van koffie en werden we door de visclub tussen de middag voorzien van een broodje frikandel of kroket voor de inzet van de div vrijwilligers.
Rond half Februari, begin Maart 2013 zal er pootvis teug geplaatst worden. Dit zal voornamelijk voorn, bliek en enkele brasems betreffen.
Het bestuur wil hierbij ook iedereen bedanken die hieraan heeft meegewerkt en het mogelijk maken van een gezellige dag met een goede vangst.
Groetjes van het Bestuur