Eindelijk is het dan zover DE MOOSCUP 2015!

Maandag, 28 september 2015

De wedstrijd waar je naartoe leef, waar somige vissers al meer dan 25 jaar voor vissen en die felbegeerde beker nog steeds niet hebben weten te bemachtigen de wedstrijd waar het om gaat, nl de eeuwige roem!

18.00 uur vrijdagavond de mannen staan alweer te trappellen in het zonlicht bij cafetaria Moos, we moeten snel loten want er is regen op komst en dan moeten de tenten snel staan voor het begint. Ik kan kort zijn op een paar druppels na bleef het droog die avond. Vrijdagavond 21.30 uur op de linker hengel een volle fluiter ik pak hem op en zet druk enkele minuten later gaat de rechter ook, Twan zegt na het oppakken dat het geen karper is maar dat mijn vis door de lijn zwemt tijdens de dril!
ik zeg leg hem maar weer terug op de rodpod, na het scheppen van de karper van precies 11 kilo komt Wim om de bekers te brengen in de euforie vergeten we dat en kletsen we wat na. Wim gaat naar zijn stek en ik pak de rechter hengel, ik draai een aantal slagen en voel volop druk van een karper en geef de hengel aan Twan ik zeg dit is geen lijnzwemmer maar een volle aanbeet jonguh. Vakkundig drilt hij de vis verder af deze weegt maar liefst 13 kilo hoppa we trekken na de foto’s een blikje open om het te vieren, een dubbel run bij een wedstrijd hoe vaak maak je dat mee! Zaterdagmorgen wij pakken in de nacht onze derde van 14 kilo yes, 7.30 uur Wim belt er zitten er 4 in de zakken de strijd is begonnen deze 4 wegen 12-10,4-11 en 13,7 kilo Come one! Wim en ik zeggen dat de prijzen in ieder geval al zijn verdeelt want Scott en Gerco vangen die nacht hun eerste van 7,3 kilo. Terug op de stek meld Bruur zich hij vist ff alleen omdat Johan later komt, ik heb er een in de zak een mooie schub van 12,5 kilo is een mooi begin. Zaterdag middag ik zie wat activiteiten bij het plompenblad en gooi een paar handjes duivenvoer erbij een uurtje later draai ik een hengel binnen en loop met mijn penhengel richting plompenblad, ongelooflijk ik zie 2 karpers rondom de stek voorzichtig laat ik het maiskorreltje zakken en de pen staat precies goed, nog geen 2 minuten later schiet de pen weg en een spectaculaire dril volgt de karper laat de hengel kraken en test het materiaal en mij tot het uiterste! wat een actie 15 minuten later schep ik een mooie schub van 12,5 kilo. Na dit spectakel belt Hans wij hebben er weer een 8,5 kilo schrijf ik weer bij, de rest van de zaterdag word gedomineerd door losschieters en andere verspeelde vissen in het wier. Zondag nacht vangen wij er nog een bij deze is memorabel want het is de eerste 15 kilo vis van alle wedstrijden en laat de weger stoppen op 15,5 kilo, later die nacht pakken we er nog een 8,5 kilo karper bij ons totaal is nu 6 karpers! Hans belt, we hebben er 2 bij na het wegen van 11,2 en 13,3 kilo wordt het ongemeen spannend tussen Wim en Hans en Fons en Twan met 7 om 6 karpers! ik fiets terug naar de stek als ik tegen Wim zeg wij vangen er gewoon nog 1 en winnen deze wedstrijd , Wim lacht en zegt dan vangen wij er gewoon 2 bij, een logisch antwoord toch! Onderweg houd Dennis mij tegen die het over heeft genomen van Gerco (goed geregeld onder mekaar) ik heb er ook een gevangen een prachtige 12,5 kilo prijkt op de onthaakmat maar is dat ook genoeg voor de derde plaats? Terug op de stek komen Tommy en Martijn mij melden dat ze ermee stoppen omdat Tommy was gevallen en teveel last had van zijn rug en het niet verstandig is om door te vissen. Zo zie je maar ook vissen is topsport! Ik zeg tegen Twan nog een erbij zal mooi zijn, 9.30 uur zondag morgen tegen over ons zitten Bruur Johan en Ronnie wat te kletsen en wij zitten aan de koffie. Er klinkt een klein piepje op de rechter ik kijk of er geen meerkoeten op de stek zitten, een paar tellen later vliegt de lijn van de spiel af, oppakken vader jij bent aan de beurt zegt Twan. Ik loop naar beneden over de levensgevaarlijke asfaltblokken (2 keer gevallen dit weekend) en pak de hengel op een enorme druk bewijst dat het hier om een gewichtige tante gaat. Wederom volgt een spectaculaire dril ook deze karper vergt weer veel van mij en mijn 2 ponds hengel Twan laat het schepnet diep in het water zakken totdat de vis in zicht komt, het is een bekende die ik 3 jaar eerder al eens had gevangen. Daardoor verlies ik mijn concentratie en gaat de vis er nog een aantal keren flink vandoor, niet verspelen schiet er door mijn hoofd ff later zit zij in het net ik laat een oerkreet over het water!!! De weger gaat net als 3 jaar geleden naar de 16,5 kilo precies wat een bak en wat een lengte van maar liefst 104 cm Het zovele gamen van Twan heeft ervoor gezorgt dat ik mijn telefoon niet kon opladen dus nam Twan perfecte foto’s van deze beauty, de stand is nu 7 tegen 7 voor de eerste plaats! 11.30 zondag morgen we zijn al aan het opruimen vliegt ineens de linker hengel bijna uit de bankstick een volle fluiter, na het oppakken schiet hij meteen los BALEN later blijkt dat Wim en Hans ook nog een aantal vissen verspeeld hebben. 12.00 uur zondag, de ontlading is groot we zijn inmiddels al bij Moos om de prijzen op tafel te zetten het is een feit we zijn eerste! Zes jaar vis ik nu in de kolken vijf jaar daarvan met de wedstrijden mee, na een keer derde een keer tweede is het dan eindelijk gelukt het winnen van de Mooscup, de beker der bekers nog belangrijker dan die met de grote oren, als je deze wint heb je de eeuwige roem en behoor je tot de groten der aarde zo trots als een pauw en een hond met zeven lullen. De prijsuitreiking is er een om in te lijsten en om nooit te vergeten. Mijn dank naar andere koppels is dan ook groot waar sportiviteit hoog in het vaandel staat.
Eerste plaats 7 karpers 91 kilo Fons en Twan
Tweede plaats 7 karpers 80.1 kilo Wim en Hans
Derde plaats 2 karpers 19.8 kilo Scott Dennis en Gerco

Bedankt allemaal en tot volgend seizoen!

Groeten uit Driel Fons en Twan.
Ps voor meer foto’s zie de website van cafetaria Moos in Haalderen.